fredag 25 september 2009

Kräsamaja

Undrar om det finns någon som är så kräsen som jag.. Stackars Annett sliter sitt hår varje gång hon ska bjuda mig på middag eller vi ska laga något tillsammans.. Alltid är det nåt jag inte tycker om.. Som idag då hon kom hem till mig och lagade middag.. Det blev grönsaker i ugnen med stekt kycklingfile och sås på soltorkade tomater.. Givetvis gillar jag inte soltorkade tomater.. Jag kan äta det i små mängder.. När jag tänker efter är jag VÄLDIGT kräsen.. Jag gillar tex inte grillat, alla tycker jag är jättekonstig men smaken som det blir av kol och eld får mig att nästan klökas.. Vet inte varför det är så.. Det ser ju jättegott ut..

Vi var på studiebesök på Ridderheims i Göteborg med Hemköp för några år sen.. Vi fick gå runt i fabriken och se hur det gick till att göra alla deras olika inläggningar som tex soltorkade tomater, vitlöksklyftor, vanliga coctailtomater, tapas mm.. I ett rum vi kom in i fanns jättestora baljor där de olika ingredienserna rördes omkring i marinader.. Det luktade så äckligt att jag nästan ville kräkas.. Jag staplade omkring, försökte hålla andan, hade handen för munnen och grät nästan av lycka när vi gick därifrån.. Sen skulle de bjuda oss på mat.. Alla åt med god aptit, utom jag då förstås som satt och petade i maten.. Givetvis bjöd de på sina egna grejor.. Kött med alla dessa tillbehör i vitlök och marinad.. Behöver jag säga att när vi skulle ta tåget hem var jag den enda på stationen som köpte något att äta på vägen hem??

Så Kräsamaja, det är jag det...

1 kommentar:

  1. Ja du är lite knäpp, det vet vi ju! Men vi älskar dig ändå! ;-) Kram från kocken som sliter sitt hår...

    SvaraRadera