tisdag 8 september 2009

Det var bättre förr

Jag saknar mitt Hemköp, som det var innan det brann.. Så mycket har blivit förstört sen dess.. Det gör mig faktiskt lite ledsen att tänka på, nu när jag snart ska sluta.. Jag saknar verkligen mitt gamla Hemköp.. Ingenting är sig likt längre.. Sammanhållningen är lika med noll och ganska många har slutat av olika orsaker och börjat på nya ställen med nya utmaningar.. Cecilia, I miss you.. Det är så många saker som inte är sig lika, saker som är viktiga för att personalen ska må bra och utföra ett bra arbete.. Jag saknar mitt gamla Hemköp.. Den mysiga affären som vi hade innan..
Branden startade natten till fredag den 30 mars 2007.. Någon försökte göra inbrott genom ett litet fönster vid kassa 1 och när det inte lyckades slängde de in en petflaska med något brandfarligt ämne och katastrofen var ett faktum.. Bredvid kassa 1 stod ett brandskåp där T-sprit och tändvätska förvarades som tack och lov höll.. Några minuter till så hade hela butiken brunnit upp.. Taket blev svårt brandskadat och det var sot i HELA butiken..
Micke ringde till mig nästan direkt efter han gått till jobbet kl 7 och sa att det brunnit på Hemköp.. Först trodde jag inte på honom.. Läste på nätet att det faktiskt var sant, vilken chock.. Ringde min kollega Annett och vi möttes upp för att gå ner till Hemköp.. Synen som mötte oss går inte att beskriva och det kändes obehagligt på något sätt.. Vår chef och några kollegor var redan där.. Fler som skulle börjat jobba anslöt.. Vi bara stod där tillsammans på lastkajen, några grät andra var helt tysta.. Efter en stund fick vi gå in i affären och titta men bara för en kort stund.. Röklukten stack i halsen och det gjorde ont att andas.. Det låg ett lager av sot överallt..

Miljöförvaltningen var där och gick igenom vilka varor som kunde säljas.. En utförsäljning utan dess like startade efter någon dag med halva priset på allt.. Kön ringlade sig lång ute på centrat och en vakt stod vid ingången och släppte in några i taget.. Vi hade bara 2 kassor som fungerade men kunderna stod snällt och väntade på sin tur.. Vi hade plasthandskar på oss i kassan och efter ett tag var de helt svarta av sot.. Det luktade fortfarande av röken som satte sig i halsen och vi fick gå ut och lufta oss med jämna mellanrum.. Vi jobbade lite i skift, några slog i kassan, andra packade ner varor.. Lite smått kaotiskt.. Jag tror det tog 4 eller 5 dagar sen var nästan allt i butiken slut..
Butiken var helt tom och skulle saneras.. Vi fick välja att åka ut och arbeta i andra Hemköpsbutiker (Malmö, Landskrona och Halmstad) eller stanna kvar och hjälpa till med saneringen.. De flesta åkte iväg men vi var några stycken (10 tror jag) som bestämde oss för att stanna kvar.. Det var ett tråkigt arbete men en otroligt rolig tid.. Vi kallade oss för Konsollerna AB.. Vi diskade/sanerade och torkade för glatta livet tillsammans iklädda gummistövlar, sopsäckar och gula gummihandskar.. Vi flamsade, tramsade, skrattade jättemycket och skapade en gemenskap som inte finns kvar längre.. Jag saknar den tiden..











2 kommentarer:

  1. Ja, suck! Visst saknar man den tiden... Vår mysiga affär verkar vara ett minne blott. :´-(

    SvaraRadera
  2. hej jag har jämnt på mig gummistövlar på mig ovaset väder sommar som vinter och höst puss och kram

    SvaraRadera