tisdag 29 september 2009

Konsten att bli med barn

Chansen att bli med barn vid en vanlig ägglossning är 20-25 % inte särskilt stora enligt min mening.. Ju äldre man blir desto svårare blir det.. Sen är det ju en fråga om tajming oxå.. Ägget lever mellan 12-24 timmar medans spermierna kan leva 2-3 dagar.. Sen ska vi inte tala om alla tusen andra faktorer som måste stämma in.. Ju mer jag funderar på det är det ju faktiskt ett underverk att kvinnor faktiskt blir gravida.. Så GRATTIS till alla er som har fått eller väntar barn..

När vi började vår resa mot ett barn i januari 2007 trodde jag aldrig att vi skulle tillhöra de som faktiskt har svårt att få barn.. Ca 80 % blir med barn inom ett år och några till året därpå.. Kvar blir ca 10 % som klassas som ofrivilligt barnlösa.. Det har blivit vanligare än man tror, det där med att vara ofrivilligt barnlös.. Det är numera enligt WHO klassad som en folkhälsosjukdom..

Livet är orättvist.. För somliga räcker det ju med att skaka lite i kalsongerna.. Det värsta av allt efter alla undersökningar och blodprov är att det inte är något fel på någon av oss.. Hur tar man sig igen om något så stort och oerhört smärtsamt utan att gå under och brytas sönder inuti?? Det är så otroligt svårt eftersom man blir påmind om det varje dag på ett eller annat sätt..

5 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna hårt för att det ska bli er tur snart!!
    styrkekramar till er

    SvaraRadera
  2. Min älskade syster,,Ja , varför måste livet vara så jäkla orättvist!! Det måste banne mig bli er tur nästa gång!! Jag önskar er all lycka av hela mitt hjärta.

    Många måmga kramar

    SvaraRadera
  3. Ja, kära kusin, kan jag säga att jag lider med dig, trots att jag inte ens kan föreställa mig hur jobbigt och frustrerande det måste vara? Men på ett eller annat sätt tror jag abslout att ni med kommer att bli föräldrar en dag, det är ni helt klart ämnade för! Kramisar!

    SvaraRadera
  4. Det finns nästan inget tuffare än att vänta på att det ska bli barn. Man får sorg varje månad så länge det inte blir något. Jag vet inte vad ni har provat, men många blir ju hjälpta av IVF. Den här bloggen ger mycket styrka för den som är inne i IVF-snurren. http://blogg.alltombarn.se/innandufanns/
    Hoppas att ni snart ska lyckas!

    SvaraRadera