lördag 24 september 2011

Macarons

Idag har jag äntligen bakat mina Macarons med rätt förberedelser och utrustning samt Edit Piaf på Spotify.. Inte helt lätt att få kläm på allt men skam den som ger sig..


Det började bra och äggvitan blev slät med styva toppar.. Sen i med lite röd färgpasta och då blev den grisrosa.. Sen skulle resten vändas ner i äggvitesmeten och då blev den brun.. När jag sen skulle spritsa ut dem på plåten blev det genast lite svårare.. Hm, hur får man dem snygga och lika stora?? Inte helt lätt på första försöket och de blev inte så värst bra.. Micke kom förbi och kastade ett öga på plåtarna.. "Ska de se ut så?" frågade han och satte handen för munnen och fnissade.. Jag förstår honom, ha ha!! Det såg ut som om någon hade bajsat på mina plåtar.. Sen skulle de stå 15 min till en timme innan de skulle in i ugnen.. Jag hade onda aningar när jag efter en tmme satte in den ena plåten i ugnen och mycket riktigt blev de inte blanka och fina utan med en massa sprickor.. Jag såg att det var en massa lufthål innan jag gräddade dem men ville testa ändå.. De åkte rakt ner i slasken.. Skam den som ger sig och jag gjorde en ny smet.. Denna gången gick det lättare att spritsa och de blev blanka och fina MEN alldeles för stora..


Det ska kunna bli 16-20 Macarons men jag fick bara 8 (egentligen 9 men 2 gick sönder) sen skulle jag haft dem inne i ugnen lite till MEN vem bryr sig?? Nu har jag fyllt dem med Ganache och de står i kylskåpet.. Om ca 30 min ska de provsmakas ;-D

Vilken lycka, jag kunde.. Jag kunde verkligen baka Macarons, det trodde jag aldrig.. Lycklig!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar