måndag 24 augusti 2009

Vad är väl en bal på slottet??

Vi besökte Stockholms Slott och jag måste erkänna att jag blev en smula besviken.. Visst, det är stort och mäktigt men det ser ju ut som vilken annan byggnad som helst.. Inte alls som jag tänker mig att ett slott ska se ut, med tinnar och torn.. Vi betalade 100 kr per person och steg in i en helt annan värld.. Imponerande rum med högt i taket och vackra takmålningar.. Kristallkronor, förgyllda speglar och urnor som mamma gärna hade velat ha :-).. Flera 100 år gamla möbler.. En del mindre rum kändes instängda och kvävande med alla mattor och gobelänger på väggarna.. Jag kunde verkligen känna historiens vingslag överallt. Magnifika målningar av kungligheter prydde väggarna.. Jag kände bara igen 2 av dem.. Suck, jag som en gång kunde alla kungar och drottningar i Sveriges historia.. De hade en modell av det gamla slottet Tre kronor som brann ner, det kallar jag slott.. Charmigt med tinnar, torn och vallgrav.. Tyvärr fick man inte fotografera inne på slottet..







2 kommentarer: