söndag 23 augusti 2009

Stockholm i mitt hjärta

Ja då va man hemma igen efter en minisemester i Stockholm.. Det började inte så bra.. Jag som aldrig blivit åksjuk förr mådde jätteilla av att åka X-2000 baklänges.. Hade tur och kunde sätta mig bredvid en gammal dam och åka på rätt håll.. Då mådde jag genast bättre..

Jag har varit i Stockholm för länge sen, typ 20 år sen men jag kom inte ihåg så mycket.. Vilken underbart vacker stad med sina gamla charmiga hus, närheten till vattnet och all historia som finns överallt.. Sånt gillar jag, särskilt historia och kungligheter.. En plats jag gärna vill återvända till igen..
Vi strosade runt i Gamla Stan bland en massa turister med näsorna nedstuckna i sina kartor.. Jag hade min egen kartläsare Micke med mig så det var bara att följa hans breda ryggtavla.. Han hade stenkoll på allt.. Inte för att jag har dåligt lokalsinne men det var bekvämast så..
Vi åkte sightseeing med båt under alla broar och runt Djurgården.. Fantastitskt vackert!! Vi satt med hörlurar bland en massa utländska turister och lyssnade på Hasse Alfredsson som guidade oss runt på båtturerna..
Vi åkte båt över till Djurgården där vi besökte Skansen och Vasamuseet.. Vad snopet det måste ha varit för den svenske kungen Gustav II Adolf som beställde att Vasa skulle byggas och så sjönk skeppet på sin jungfrufärd.. Så kan det gå..
Vi besökte platsen där Olof Palme blev mördad.. Besökte snobbiga varuhuset NK och fönstershoppade på bla Gucci och Louis Vuitton..
Vi avslutade det hela med att promenera till Stockholms Stadion på lördagskvällen där Coldplay spelade..

Vågade inte chansa utan tog en åksjuketablett innan hemresan. Det verkade fungera för jag mådde prima hela vägen hem.. Blev fruktansvärt trött så jag var nog inget trevligt sällskap..





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar