torsdag 3 mars 2011

Sarahs nyckel

En film jag sett reklam för och som jag gärna skulle vilja se heter Sarahs nyckel.. Den hade premiär den 25 februari men jag upptäckte ganska snabbt att den INTE visas på bio i Helsingborg.. Lite sur blev jag faktiskt över detta.. Idag hittade jag boken och blev tvungen att köpa den.. Började läsa när jag kom hem och kunde inte lägga den ifrån mig. Trots att jag var jättetrött ville jag bara läsa vidare.. Jag tyckte den var helt underbar och nu vill jag se filmen ÄNNU mer..

En journalist ska skriva en artikel om vad som hände i Frankrike sommaren 1942 i samband med 60 årsdagen av detta. En mörk fläck i Frankrikes historia som nästan ingen vill prata om.. Franska polisen hjälpte nazisterna att samla ihop en massa judar och som placerades under omänskliga förhållanden i en "sporthall" utan mat, vatten eller ordentliga toaletter.. När poliserna knackar på hemma hos Den 10 åriga flickan Sarah och hennes familj gömmer hon sin 4 åriga lillebror i garderoben och stoppar nyckeln i fickan. Hon tror att han är säker där och att familjen ska komma tillbaka efter några timmar.. Journalisten blir nästan som besatt av att ta reda på vad som hände med Sarah och hennes familj..

Lite sorglig men underbar och jag älskar historia och andra världskriget..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar